پرسش و پاسخ بیماری سلیاک

سوال: خانم 26 ساله ای با توجه به علائم دل پیچه و نفخ و گاهاً اسهال به پزشک مراجعه کرده و با نظر پزشک معالج بررسی های آزمایشگاهی برای ارزیابی احتمال بیماری سلیاک و آندوسکوپی و نمونه برداری روده باریک انجام شده که تماماً منفی بوده است با توصیه پزشک برای مدتی مصرف نان گندم وجو و فرآورده های غذایی حاوی گندم و جو را قطع کرده و بهبودی قابل توجهی در علائم داشته است اما کماکان با خوردن مجدد نان دچار عود علائم و نفخ می شود ایشان پرسیده اند آیا سلیاک دارند یا خیر ؟و چه باید بکنند ؟
پاسخ : در پاسخ باید گفت با توجه به بررسی کامل آزمایشگاهی سلیاک و منفی بودن آزمایشات ایشان دچار سلیاک نیستند ولی نوعی حساسیت به جو و گندم دارند که از نوع حساسیت غیر سلیاکی است .

در واقع در بیماری سلیاک حساسیت به پروتئین گندم و جو سبب التهاب دیواره روده باریک و اشکال در جذب مواد غذایی و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی مثل کم خونی فقر آهن و بیماری استخوانی ناشی از کمبود جذب کلسیم می شود ولی در نوع حساسیت غیر سلیاکی واکنش حساسیت روده ها به پروتئین گندم و جو سبب بروز علائم روده ای مثل دل پیچه و نفخ اسهال و یبوست می شود اما در جذب مواد غذایی اشکالی ایجاد نمی کند وعوارض ناشی از کمبود های تغذیه ای ایجاد نخواهد شد با توجه به این که مصرف گندم و جو در فرد حساس علائمی ایجاد می کند که کیفیت زندگی را دچار تغییر می کند به افراد درگیر با این نوع حساسیت توصیه می شود که از غذاهای محتوی گندم و جو استفاده نکنند .

پرسش و پاسخ بیماری سلیاک

سوال : آیا سلیاک با سرطان روده ارتباطی دارد ؟
پاسخ : لازم به ذکر است باتوجه به این که در التهاب ناشی از واکنش سلول های دفاعی روده باریک به پروتئین گندم و جو در سلیاک ، تحریک مزمن و طولانی مدت سلول های لنفوسیتی دیواره روده باریک وجود دارد در دراز مدت و بیشتر درکسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن را رعایت نمی کنند احتمال بروز سرطان روده باریک از نوع لنفوم به درجاتی افزایش می یابد که این موضوع در کنار عوارض ناشی از کمبودهای تغذیه ای ، لزوم رعایت درست و رژیم دقیق بدون گلوتن را دراین افراد تاکید می کند.

سوال : بیماری سلیاکی پرسیده اند شانس این که اعضای خانواده شان دچار سلیاک شوند از افراد اجتماع بیشتر است یا خیر؟
پاسخ : در بستگان درجه اول بیمار سلیاکی احتمال سلیاک نسبت به افراد اجتماع به میزان قابل توجه افزایش می یابد در آمار های مختلف از جوامع مختلف شیوع سلیاک در بستگان درجه اول یعنی پدر ، مادر ، خواهر ، برادر و فرزندان فرد سلیاکی بین 4 تا 16 درصد گزارش شده است .

2 thoughts on “پرسش و پاسخ بیماری سلیاک

1. رویا - سپتامبر 6, 2018 در 10:04 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید من دختری ۳۲ ساله هستم از ۵ سال پیش دچار مشکل دستگاه گوارش شدم دچار این علاعم هستم برگشت غذا به دهان بعد از مصرف غذا ، مدفوع به طور کامل قطع شدع، ورم شکم یکماه اخیر، خونریزی مقعد طوریکه کم خونی شدید دارم، درد شکم دور تا دور ناف تورو خدا کمکم کنید

• drkalani - سپتامبر 16, 2018 در 9:54 ق.ظ