ناراحتی و درد در قسمت فوقانی شکم یا دیس پپسی

(آن چه که در زبان افراد اجتماع بعنوان ناراحتی معده یا درد معده مصطلح است .)

دکتر محمد کلانی می گوید :احساس ناراحتی، درد ،یا سنگینی در قسمت بالایی شکم نزدیک به دنده هاست .در بسیاری از موارد عملکردی یا فانکشنال است و علت جسمی مشخصی به عنوان زمینه ساز آن پیدا نمی شود .این نوع از درد یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم به طور معمول در طول زمان به کرات عود می کند. سایر علایم شایع همراه آن ممکن است احساس سیری زودرس ،نفخ و تجمع گاز در شکم ،احساس سوزش درقفسه سینه باشد .

در چه شرایطی حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت همراهی هر کدام از علائم زیر  ؛

– استفراغ مکرر و طول کشیده

– استفراغ خونی

– کاهش اشتها و کاهش وزن

– اشکال و اختلال دربلع غذا

– دفع مدفوع سیاه به شکل قیر مذاب

در صورت هر یک از موارد فوق الذکر و نیز در صورتی که سن بالای 45 سال دارید معمولاً پزشک توصیه به انجام آندوسکوپی مری ،معده و اثنی عشر خواهد کرد تا از وجود یا عدم زخم های معده و اثنی عشر مطمئن شود .همچنین در شرایط خاص و بسته به نظر پزشک  ممکن است آزمایشات و روش های تصویر برداری برای ارزیابی احتمال بیماری های صفرا ،لوزالمعده یا روده توصیه بشود. در صورت مصرف داروهای مسکن مثل آسپرین ،دیکلوفناک یا ایندو متاسین ،ایبوپروفن حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

درمان دیس پپسی

1.حالات ضمینه ساز و تشدید کننده این علامت را بشناسید و در کنترل آن بکوشید نگرانی احتمالی خود را با پزشک در میان بگذارید و به آرامش لازم برسید درصورتی که مشکلات خلقی ،اضطراب یا افسردگی دارید از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید .

2.رژیم غذایی مناسب ،از مصرف غذاهای پر چرب بپرهیزید مقادیر کمتر غذارا در وعده های بیشتر میل کنید اگر مشخصاً با مصرف غذاهای خاصی ناراحت می شوید از آن اجتناب کنید .

3.داروها ،برحسب مورد ممکن است پزشک معالج از داروهای کاهش دهنده اسید معده مثل خانواده ی امپرازول ،خانواده ی فاموتیدین یا درمان عفونت هلیکوباکتر در معده یا داروهای تغییر دهنده حرکات معده مثل دومپریدون یا مقادیر پایین داروها ی ضد افسردگی یا ضد اضطراب استفاده کند .

ناراحتی و درد در قسمت فوقانی شکم یا دیس پپسی

(آن چه که در زبان افراد اجتماع بعنوان ناراحتی معده یا درد معده مصطلح است .)

در چه شرایطی حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت همراهی هر کدام از علائم زیر  ؛

– استفراغ مکرر و طول کشیده

– استفراغ خونی

– کاهش اشتها و کاهش وزن

– اشکال و اختلال دربلع غذا

– دفع مدفوع سیاه به شکل قیر مذاب

درمان دیس پپسی

1.حالات زمینه ساز و تشدید کننده این علامت را بشناسید و در کنترل آن بکوشید نگرانی احتمالی خود را با پزشک در میان بگذارید و به آرامش لازم برسید درصورتی که مشکلات خلقی ،اضطراب یا افسردگی دارید از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید .

5 − دو =