فیشر یا شقاق مقعد

فیشر یا شقاق مقعد، عبارتست از پارگی پوشش ناحیه ی مقعد. این پارگی معمولاً به عضله ی حلقوی ناحیه مقعد به نام اسفنکترداخلی مقعد گسترش می یابد. در صورتی که در ۶ هفته اخیر حادث شده باشد فیشر حاد تلقی میشودو اگر بیش از ۶ از ایجاد آن گذشته باشد فیشر مزمن تلقی می شود. به هنگام ایجاد فیشر عضله اسفنکتر داخلی مقعد دچار انقباض غیر عادی میشود و لبه های پارگی را بیشتر از هم جدا می کند، این موضوع و تماس آن با مدفوع سبب تاخیر در ترمیم آن و ایجاد درد میشود. تخمین زده میشود که حداقل یک پنجم از مردم در طول زندگیشان دچار فیشرمقعد می شوند.

علائم فیشر مقعد

فرد در ابتدا ممکن است متوجه خونریزی، احساس پارگی و یاسوزش و درد به هنگام دفع مدفوع شوداین علائم ممکن است با هر نوبت درد تکرار شود. درد مقعد ممکن است چند دقیقه تا ساعتها بعد از دفع مدفوع ادامه یابد. خونریزی معمولا خفیف و محدود به مقادیر کم خون چسبیده روی مدفوع یا روی دستمال توالت می باشد.اما خونریزی شدید تر هم اتفاق میافتد. با مزمن شدن شقاق خونریزی ممکن است کمتردیده شود و یا قطع شود، اما درد تداوم می یابد گاهی بیماران از خارش و یا تحریک پوست ناحیه ی مقعد شکایت می کنند.

علل فیشر مقعد

معمولاً به علت تروما یاآسیب های ناحیه مقعدی ایجاد می شود که معمول ترین آن دفع مدفوع حجیم و سخت است ولی با شیوع کمتر ممکن است بعلت آسیب با جسم خارجی و یا تماس های جنسی اتفاق افتد. شقاق مقعد در زمینه بیماریهای دیگر نیز مانند بیماری کرون ممکن است ایجاد شود. فیشر معمولاً در قسمت های جلویی و خلفی ایجاد می شود ودر مواردی که در سایر قسمتهای مقعد ایجاد شود باید به فکر سایر بیماریها مانند بیماری کرون بود.

تشخیص شقاق مقعد

درمرحله حاد رویت ناحیه مقعد برای تشخیص کمک کننده است ومعمولاً نیاز به اقدام تشخیصی بیشتری نیست. بعد از ترمیم و یا درصورت مزمن شدن به خصوص در مواقعی که فیشر یا شقاق در قسمتهای قدام و خلف مقعد نیست و در مواردی که شک به بیماریهای التهابی روده وجود داردانجام کولونوسکوپی توصیه میشود.

درمان شقاق مقعد

هدف از درمان بهبود درد و اسپاسم عضلات مقعد و ترمیم و التیام فیشر است بعضی از موارد شقاق حاد به صورت خود به خود و بدون درمان التیام می یابند ولی شقاق مزمن معمولاً نیاز به درمان دارد.
از مواردی که نیاز به درمان پیدا می کنند ۶۰ تا ۹۰ درصد نیاز به جراحی پیدا نمی کنندو با اقدامات طبی بهبود میابند.
درمان یبوست قسمت اصلی و عمده درمان است که با مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی یا فرآورده های دارویی محتوی فیبر مانند موسیلیوم انجام می شود.در صورتی که یبوست تداوم داشته باشدممکن است به صلاحدید پزشک داروی مسهل توصیه شود و مصرف چندماهه مسهل نیاز باشد .
نشستن در لگن آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و ۲ تا ۳ بار در طول روز سبب بهبود جریان خون و شل شدن عضله ی اسپنکتر داخلی مقعد می شود. افزودن مواد ضدعفونی و یا صابون به آب توصیه نمی شود.
داروهای موضعی شل کننده عضلات صاف مثل پماد نیفدیپین پماد ديلتيازم یا پماد نیتروگلیسیرین ،که به خصوص در مورد نیتروگلیسیرین باید طبق دستور پزشک استفاده شود به از بین بردن اسپاسم و درد کمک میکند وترمیم فیشر را سبب می گردد.
در مواردی که درمانهای دارویی فوق موثر نباشند ممکن است پزشک معالج از تزریق بوتاکس در اسپنکتر داخلی مقعد استفاده کند که باعث ایجاد شلی گذرا در ناحیه اسپنکتر مقعد می شود وبه ترمیم شقاق کمک می کند. درصد کمی از بیماران تزریق شده ممکن است به طور گذرا دچار بی اختیاری دردفع گاز یا مدفوع شوند.

درمان جراحی معمولاً در بیمارانی به کار میرود که بعد از یک تا سه ماه استفاده از درمانهای طبی موضعی بهبود نداشته اند .به طور معمول برشی کوچک در قسمت طرفی عضله ی اسفنکتر داخلی ایجاد میشود .درد ناشی از این عمل معمولاً از درد فیشر کمتر است وافراد در طی یک هفته بعد از عمل به زندگی عادی برمی گردند.

برای تماس با دکتر کلانی می توانید با شماره های 44261580،44265367،88060609،