سوال های متداول بیماری های گوارشی

سوال :خانم 35 ساله ای پرسیده اند به علت دفع خون روشن به پزشک عمومی مراجعه کرده و با تشخیص هموروئید داخلی به ایشان داروهایی تجویز شده است که به طور نسبی بهبودی داشته اند ولی بعضاً مجدداً دچار دفع خون می شوند آیا با وجود تشخیص هموروئید نیازی به انجام کولونوسکوپی وجود دارد ؟

پاسخ : مثبت است . با وجودی که  شایع ترین علل دفع خون روشن از مقعد ضایعات خوش خیم مثل هموروئید و شقاق مقعد می باشد ولی با در نظر گرفتن اهمیت تشخیص های نادر تر مثل زخم های روده ، پولیپ های روده و کانسر روده تمامی موارد دفع خون مقعدی لازم است تحت کولونوسکوپی قرار گیرند و تشخیص قطعی علت انجام شود و درمان صحیح بر مبنای تشخیص انتخاب گردد.

بیماری گوارشی

سوال :آقای 43 ساله ای پرسیده اند از حدود 12 سال قبل به علت سوزش قسمت بالای شکم و پشت جناق سینه با تشخیص ریفلاکس اسید از معده به مری تحت درمان دارویی بوده است ولی به کرات علائم تکرار و مجبور به تکرار درمان می شود آیا لزومی به انجام آندوسکوپی وجود دارد ؟

پاسخ : در صورت بروز علائم هشدار مانند بلع دردناک ، اشکال در بلع غذا و گیر کردن لقمه غذا ، استفراغ ، کم خونی ، کم اشتهایی و کاهش وزن در این موارد لازم است آندوسکوپی در اسرع وقت انجام گیرد کسانی که هیچ کدام از علائم هشدار فوق ذکر را ندارند ، ولی مدت طولانی از علائم ریفلاکس آنها گذشته است و علائم تکراری را برای بیش از 5 سال داشته اند نیز برای ارزیابی  احتمال عوارض ریفلاکس باید یک بار آندوسکوپی شوند.

سوال : خانم 75 ساله دچار آرتروز زانو و فقرات که تحت درمان دیکلوفناک ( خوراکی است ) اخیراً به علت بیماری قلبی تحت درمان آسپرین خوراکی قرار گرفته و نگران عوارض گوارشی آسپرین مثل زخم معده است وی در حال حاضر علائم بالینی مربوط به زخم معده را ندارد آیا نیاز به آندوسکوپی دارد و آیا اقدام خاصی لازم است ؟

پاسخ :در صورت وجود علائمی مثل ناراحتی و درد قسمت فوقانی شکم و یا علائم خونریزی گوارشی در این افراد در اولین فرصت لازم است آندوسکوپی انجام شود در صورتی که هیچ گونه علامتی ندارند و با در نظر گرفتن اینکه احتمال ایجاد زخم معده یا اثنی عشر در افراد مسنی که داروهای متعدد با قابلیت ایجاد زخم مصرف می کنند بالاتر از افراد عادی است توصیه می شود که این افراد داروهای متوقف کننده ترشح اسید معده مانند اومپرازول یا پنتوپرازول را به صورت پیش گیری برای پیشگیری از ایجاد زخم تحت نظر و پیگیری پزشک معالجشان استفاده کنند .

سوال :آقای 27 ساله پرسیده اند، باتوجه به اضافه وزن و کبد چرب پزشک عمومی درمان با  قرص لیورگل را شروع کرده و علی رغم مصرف مرتب دارو در تکرار سونوگرافی درجه کبد چرب تفاوتی نکرده است آیا درمان ناموفق است و چه باید کرد ؟

پاسخ :چند نکته را باید اشاره کنیم اول اینکه، اصولاً درمان دارویی موثری برای کبد چرب وجود دارد ؟ دوم ،آیا ارزیابی شدت و اهمیت کبد چرب با سونوگرافی روش دقیقی است ؟ وسوم اینکه برای پیگیری موفقیت درمان کبد چرب به سونوگرافی می توان اکتفا کرد ؟ پاسخ همه ی این سوال ها منفی است.

توضیح این که با وجود بررسی های گسترده ای که انجام شده است درمان دارویی که کبد چرب را به شکل موثری درمان کند وجود ندارد و تنها درمانی که اثر بخشی آن در بررسی ها قطعی و اثبات شده است تغییر در سبک زندگی است برنامه ی مدون و مرتب ورزش روزانه در کنار برنامه غذایی سالم و کم کالری و اصلاح الگوی خوردن و تداوم این برنامه در طول زندگی مطمئن ترین روش درمان کبد چرب است .باید تاکید کرد در مواردی که کبد چرب توام با افزایش آنزیم های کبدی باشد و به عبارتی به مرحله ی است  استاتو هپاتیت رسیده باشد توجه و دقت بیشتری را برای درمان می طلبد و پیش آگهی بدتری دارد و در پیگیری درمان و موفقیت درمان کبد چرب بازگشت آنزیم های کبدی به سطح نرمال از اهمیت بالاتری برخوردار است و نیازی به تکرار سونوگرافی در فواصل کم برای پیگیری درمان نیست .

سوال :خانم 19 ساله پرسیده اند هر بار به دنبال سرما خوردگی و مصرف کپسول آموکسی سیلین دچار دل پیچه و اسهال می شوند و با اتمام درمان علائم روده ای برطرف می شود با توجه به این که مادر بزرگ ایشان در سابقه ی بستری در بیمارستان به گفته پزشکان به علت بیماری روده ای شدید ناشی از مصرف آنتی بیوتیک را داشته اند ایشان نگران موضوع هستند ؟

پاسخ : نکته ی اول و مهم اینکه باید تاکید  شود به دنبال هر سرماخوردگی نیاز ی به مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد و اکیداً توصیه می شود به خصوص بدون نظر و دستور پزشک برای عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی و سایر عفونت های ویروسی آنتی بیوتیک استفاده نشود چرا که در اکثریت  قریب به اتفاق موارد عفونت ویروسی بدون مصرف آنتی بیوتیک و با استراحت و درمان های علامتی تب و درد به سمت بهبودی خواهد رفت .بیماری روده ای ناشی از آنتی بیوتیک معمولاً به علت از بین رفتن میکروب های معمولی روده ، افزایش میکروب های مولد سموم و سموم آسیب رسان به دیواره ی روده ای ایجاد میشود که در موارد شدید با التهاب شدید دیواره روده و اسهال خونی و حال عمومی بد تظاهر می کند و نیازمند رسیدگی جدی و بعضاً بستری در بیمارستان است ولی دل پیچه و اسهال گذرا و خفیف به دنبال مصرف آنتی بیوتیک موضوع نسبتاً شایعی است و اگر چه بهبود می یابد ولی تاکیدی است بر این موضوع که مصرف آنتی بیوتیک را فقط با دستور پزشک و در مواردی که از نظر علمی موجه باشد مد نظر قرار دهید .

سوال :خانمی پرسیده اند  جراحی کیسه صفرا انجام شده و به دنبال آن مدت هاست دچار اسهال هستند قبل از جراحی اسهال نداشتم آیا درمانی وجود دارد ؟

پاسخ : اسهال تقریباً در 10 درصد افرادی که کیسه صفرا را جراحی می کنند ممکن است ایجاد شود عقیده بر این است که به دلیل فقدان کیسه صفرا ، صفرای ترشح شده بیشتر در روده ها جمع می شود صفرا در روده ها باعث تحریک ترشح مایع ، و احتمالاً تحریک انقباض عضلات دیواره روده و ایجاد اسهال می شود در موارد شدید و آزاردهنده اسهال بعد از جراحی صفرا می توان از رزین های خوراکی که در داخل روده و به اسید های صفراوی باند می شوند مثل کلستیرامین استفاده کرد روش دیگری که در این مورد ممکن است به کار رود استفاده از اسید های چرب مثل اولئیک اسید می باشد که انقباض عضلات روده ای را کم می کند و احتمالاً ترشح مایعات در روده را هم کاهش می دهد لازم به ذکر است در موارد شدید و مقاوم به درمان اسهال بعد از جراحی کیسه صفرا لازم است برای سایر علل اسهال طبق صلاحدید پزشک معالج بررسی انجام شود .

سوال :علت صدای غیر عادی شکم چیست ؟

پاسخ :صدای غیر عادی شکم عمدتاً به علت انقباض عضلات معده و روده باریک و به میزان کمتر به علت انقباض عضلات روده بزرگ ایجاد می شود ، عضلات برای هضم غذا مهم هستند و مخلوط کردن و جابه جایی غذا در طول دستگاه گوارش را انجام می دهند به عنوان قسمتی از فرآیند هضم مایعاتی به قسمت معده و روده ترشح می شود و محتوای گاز در دستگاه گوارش هم به دلیل هوای بلعیده شده بین غذا ، حین خوردن غذا یا تولید گاز توسط باکتری های روده ای می باشد بنابراین در معده و روده ها مخلوطی از غذای هضمی مایعات و گاز وجود دارد به هنگام انقباض عضلات معده و روده ها و فشرده شدن این محتویات حرکت می کند و حرکت غذا ، حرکت مایعات و به ویژه حرکت گازها سبب ایجاد صدای شکم می شود. در بعضی حالت های بیماری ممکن است صدای شکم تشدید شود مثلاً در موارد انسداد روده یا انسداد خروجی معده در مراحل اولیه عضلات انقباضات مکرر پیدا می کند و سبب ایجاد صدای غیر عادی می شود که در این حالت درد شدید شکم معمولاً همراه با صدای غیر عادی وجود دارد و به تدریج که عضلات با انقباض های مکرر دچار خستگی می شوند تجمع مواد در قسمت قبل از محل انسداد باعث ایجاد اتساع شدید شکم هم می شود. حالت بیماری دیگری که با صدای غیر عادی شکم ممکن است همراه شود افزایش رشد غیر عادی باکتری ها یا   overgrowth باکتری ها در روده هاست که در این حالت معمولاً اتساع گازی شکم و دفع غیر عادی گاز از روده ها نیز وجود دارد.

6 thoughts on “سوال های متداول بیماری های گوارشی

1. حمید - ژوئن 21, 2018 در 1:04 ب.ظ

سلام خسته نباشید. ببخشید من دو هفته ست پاهام تا زانو ورم کرده و کمی حالت کبودی داره و دونه های قرمز زده بود که دکتر درمانگاه پماد بتامتازون دادن زدم برطرف شد ولی هنوز ورم پاهام نخوابیده ازمایش دادم ESR=50 بود تریگلیسرید ۱۹۷ و کلسترول ۱۹۸ و CRP=+3 بود از کبد و صفرا سونو دادم نوشته سایز کبد نرمال و افزایش ژنرالیزه اکوی پارانشیمال کبد دیده میشودو مابقی نرمال. سوالم اینه که ورم پاهام به خاطر کبده؟
    ممنون میشم اگر پاسخگو باشید

• drkalani - جولای 10, 2018 در 1:26 ب.ظ

باید به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید

2. مهدی - آگوست 1, 2018 در 10:16 ق.ظ

سلام آقای دکتر
    من مدتیه بعد از اینکه از خواب بیدار میشم داخل دهانم پر از بزاق هست خواستم بدونم دلیلش چیه؟
    این موضوع هم به دستگاهه گوارشم آسیب زده و همچنین باعثه پوسیدگیه دندونام شده

ممنون میشم پاسخگو باشین

• drkalani - سپتامبر 1, 2018 در 9:59 ق.ظ

3. Fate - سپتامبر 3, 2018 در 11:27 ب.ظ

سلام ایا کشیدن اب شکم امکانش هست دوباره اب ایجادشود وایاباتخلیه منجر به مرگ خواهدشد وخطرجانی دارد؟
    کسی بهمون گفته خیلی خطرنلکه

• drkalani - سپتامبر 16, 2018 در 9:53 ق.ظ

سلام در شرایطی برای تشخیص بیماری زمینه ای ایجاد کننده تجمع آب در شکم و در شرایط خاص برای درمان آن به صلاحدید همکار متخصص گوارش و معمولا توسط شخص پزشک کشیدن آب شکم انجام میشود.در صورتی که اینکار به درستی و توسط شخص پزشک انجام شود معمولا خطری ندارد. عوارض نادر و بعضا خاص را پزشک معالج قبل از اقدام به هر کاری برای بیمار توضیح میدهد و با پذیرش ورضایت خود بیمار این کار انجام میشود

نه + 14 =