سنگ های کیسه صفرا

کیسه صفرا عضو کوچکی به شکل ظاهری گلابی در قسمت زیرین کبد است نقش آن تجمع مایع صفراوی است که در جذب چربی ها کمک کننده است .

سنگ های صفراوی سنگ هایی با ابعاد چند میلیمتر تا چند سانتی متر هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند و بعضاً ممکن است اندازه ای پیدا کنند که تمام کیسه صفرا را اشغال کنند.

به طور معمول در بین وعده های غذایی و به هنگام گرسنگی کیسه صفرا از مایع صفرا پر می شود سپس به هنگام مصرف غذای چرب صفرا از کیسه صفرا به روده وارد می شود.

سنگ های صفراوی در صورت جابه جا شدن می توانند با انسداد گردن کیسه صفرا مسیر خروج صفرا از کیسه صفرا را مسدود کند یا با حرکت بیشتر مسیر خروج ترشحات کبدی و ترشحات لوزاالمعده را مسدود نماید.

علائم سنگ های صفراوی

در اکثر افراد سنگ های کیسه  صفرا علامتی ایجاد نمی کند علائمی که ممکن است ایجاد شود عبارتند از :

• درد شکم که غالباً در سمت راست و بالای شکم حس می شود و ممکن است به کتف راست یا پشت انتشار داشته باشد درد در بسیاری از موارد بعد از خوردن غذای چرب ایجاد می شود
  • تهوع و استفراغ

در صورتی که سنگ صفراوی علامتی نداشته باشد معمولاً نیازی به درمان ندارد ولی با شروع درد  باید درمان شود. علائم معمولاً به دفعات تکرار می شود و غالباً با گذر زمان شدت علائم بیشتر می شود .

آیا سنگ های صفراوی عوارض جدی ایجاد می کنند ؟

به طور معمول خیر .عوارضی که ممکن است ایجاد شود عبارتند از :

1.التهاب حاد کیسه صفرا که در اولین فرصت ممکن نیاز به درمان جراحی دارد .

2.زردی ناشی از جابه جا شدن سنگ و انسداد مسیر صفرا

3.عفونت همراه با سنگ در مجرای صفراوی

4.پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده که از عوارض جدی سنگ های صفراوی در صورت جابه جا شدن و ورود به مجرای صفراست .

تشخیص سنگ کیسه صفرا

در صورت شک به سنگ کیسه صفرا معمولاً پزشک انجام سونوگرافی را درخواست می کند که روش تصویر برداری شکم با استفاده از امواج صوتی است و تشخیص سنگهای صفراوی را مسجل میکند.

درمان سنگ کیسه صفرا

– عدم درمان که در موارد بدون درد است – جراحی کیسه صفرا و خروج کیسه صفرا که در مواردی است که سنگ کیسه صفرا درد ایجاد کند ، تشخیص و تایید اینکه درد بیمار مربوط به سنگ کیسه صفرا است با پزشک معالج است.

–  در صورت ایجاد هر کدام از عوارض فوق الذکر نیز درمان جراحی کیسه صفرا لازم است.

–  درمان غیر جراحی سنگ کیسه صفرا  با استفاده از دارو برای حل شدن سنگ یا روش هایی خاص برای شکستن سنگ در موارد بسیار خاص ممکن است قابل انجام باشد ولی زمان طولانی درمان احتمال عوارض و احتمال عود سنگ را باید مدنظر داشت.

–  لازم به ذکر است بسته به تشخیص پزشک معالج در موارد خاص ممکن است سنگ های کیسه صفرای بدون علامت هم نیاز به درمان جراحی داشته باشد .

آیا می توان از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرد ؟

با استفاده از رژیم غذایی صحیح و فعالیت ورزشی روزانه وزن ایده آل را حفظ کنید.

در صورتی که قصد دارید درمان چاقی مفرط را با استفاده از رژیم غذایی یا اعمال جراحی انجام دهید برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا از پزشک معالجتان دستورات لازم را دریافت کنید.