زردی یا یرقان

زردی یا یرقان هنگامی ایجاد می شود که به علت تجمع و افزایش غلظت رنگدانه زرد بیلی روبین در خون ابتدا سفیدی چشم و در مراحل شدید تر پوست رنگ زرد پیدا کند.

در حالت معمول قسمت عمده رنگدانه بیلی روبین از تخریب گلبول های قرمزی که عمر مفید خود را طی کرده اند ایجاد می شود.

طبیعی بودن میزان تولید بیلی روبین از گلبول های قرمز طبیعی, اعمالی که کبد سالم برای دفع آن به صفرا انجام می دهد و سالم بودن مجاری صفراوی برای خروج صفرا به روده و دفع رنگدانه زرد در حالت معمول بدن از ایجاد زردی جلوگیری می کند و اشکال در هر کدام از مراحل فوق الذکر می تواند باعث یرقان شود.

لازم به ذکر است در مصرف بیش از حد میوه هایی مانند مرکبات و هویج که رنگدانه زرد دارند ممکن است زردی پوست بیشتر در چین های کف دست ایجاد شود ولی سفیدی چشم رنگ طبیعی دارد که با یرقان متفاوت است و نباید سبب نگرانی گردد.

علل یرقان

در سه گروه دسته بندی می شوند :

الف – مواردی که باعث افزایش تولید رنگدانه زرد بیلی روبین می شوند که غالباً بیماری هایی هستند که در آن ها به دلایل مختلف گلبول های قرمز خون زودتر از موعد تخریب می شوند مثل تالاسمی و بیماری فاویسم.

ب – مواردی که در آن عملکرد طبیعی کبد برای قابل دفع شدن رنگدانه زرد دچار مشکل است. مثل بیماری های کبدی مختلف شامل هپاتیت ویروسی ،هپاتیت های دارویی ، هپاتیت ناشی از سموم ،بیماری های ذخیره آهن و مس در مراحل شدید و پیشرفته و نیز زردی نوزادان در دو هفته ی اول بعد از تولد که به علت ناکافی بودن موقتی قدرت کبد در دفع رنگدانه زرد ایجاد می شود .

ج – مواردی که در آن در مسیر خروج مواد دفعی کبد در مجاری صفراوی مانعی ایجاد شود مثل سنگ های صفراوی مسدود کننده مسیر صفرا ،سرطان های مجاری صفراوی و لوزوالمعده و اختلالات مادرزادی در مجاری صفراوی .

اهمیت و ارزیابی یرقان

در صورت بروز زردی در سفیدی چشم حتماً باید جهت ارزیابی به پزشک مراجعه کرد ،پزشک معمولاً بر اساس شرح حال، علائم ونشانه های دیگری که بیمار دارد و انجام آزمایشات تکمیلی برای یافتن علت زردی و درمان های مناسب اقدام می کند.