زخم های پپتیک یا غیر سرطانی معده

زخم پپتیک زخم پوشش داخلی معده  یا اثنی عشر ، ( اولین قسمت روده باریک که خروجی معده محسوب می شود ) است که  به علت هلیکوباکترپیلوری یا مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل آسپیرین یا ژلوفن ایجاد می شود .

زخم پپتیک یا زخم معده

علائم زخم پپتیک

بعضی از بیماران علامتی ندارند اما ممکن است علائم زیر  وجود داشته باشد :

-درد در قسمت بالایی شکم  . در زخم های معده درد معمولا به فاصله کمی از خوردن  ایجاد می شود  و در زخم های اثنی عشرغالبا در  صورت خالی بودن معده ایجاد می شود .

– نفخ یا احساس پری بعد از خوردن مقادیر کم غذا

– عدم احساس گرسنگی

– تهوع یا استفراغ

همه علائم می توانند به دلایل دیگری به غیر از زخم معده ایجاد شود ولی در صورتی که علائم فوق را دارید به پزشکتان اطلاع دهید .

عوارض زخم معده

1- خونریزی که ممکن است سبب دفع مدفوع سیاه قیری شل و بدبو یا استفراغ خونی شود

2-سوراخ شدن معده یا اثنی عشر که می تواند درد ناگهانی و بسیار شدید شکم ایجاد کند .

3- انسداد خروجی معده که در زخم های خوب درمان نشده اثنی عشر ممکن است سبب تهوع استفراغ و بزرگی شکم شود .

تشخیص زخم پپتیک

1-تشخیص علت زخم احتمالی که بر مبنای  روش های تشخیص عفونت هلیکوباکتر ( مثل تست  تنفسی یا تست  آنتی ژن  مدفوعی به  صلاحدید  پزشک )

و نیز سوال از بیمار در مورد سابقه مصرف داروهایی مثل آسپرین ، بروفن ، ایندومتاسین ، دیکلوفناک ، انجام می شود .

2-  یافتن زخم که معمولا امروزه با انجام آندوسکوپی معده و اثنی عشر صورت می گیرد .

درمان زخم پپتیک

درمان معمولا دارویی است .

– در صورت وجود عفونت هلیکوباکتر داروهای آنتی بیوتیکی برای حدود دو هفته ( به شکل مصرف همزمان چند آنتی بیوتیک ) تجویز می شود .

-مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده در تمامی موارد زخم ( با یا بدون عفونت ) مورد استفاده است که بسته به محل و اندازه زخم و سیر پاسخ به درمان برای مدت های متفاوتی (چند هفته تا چند ماه و حتی بیشتر بنا به تصمیم پزشک )ممکن است طول بکشد .

–  در موارد عوارض مانند خونریزی ، سوراخ شدن زخم یا انسداد خروجی معده ممکن است به درمان جراحی نیاز باشد  .

-نیاز به انجام آندوسکوپی مجدد بعد از درمان یا بررسی و تایید ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر را پزشک معالج مشخص می کند .

– تاکید می شود بیماران دچار زخم پپتیک سیگار را ترک کنند و در صورت امکان از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خودداری کنند.

هشت + 12 =