زخم معده چیست؟

زخم معده، آسیب و از بین رفتن پوشش داخلی معده است که در اکثر موارد نوعی زخم پپتیک می باشد( در اثر شرایط ایجاد شده ناشی از تاثیر اسید و انزیم هضمی بنام پپسین ایجاد میشود). زخم های پپتیک، زخم هایی هستند که اکثرا معده وقسمت ابتدایی روده کوچک بنام اثنی عشر یا دئودنوم را درگیر می کنند.

زخم معده زمانی ایجاد می شود که لایه ضخیمی از موکوس که از معده محافظت می کند، کاهش یابد.

زخم معده گاهی به راحتی ترمیم می شود، اما بدون اقدامات درمانی مناسب ، ممکن است تشدید شوند.

علت بروز زخم معده

زخم معده و اثنی عشر تقریبا همیشه به یکی از دلایل زیر است :

-عفونت توسط باکتری هلیکوباکتر

پیلوری

-مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهابی  غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن

– ندرتا سندرم زولینگر- الیسون.  با افزایش تولید اسید،  منجر به بروز زخم در معده و روده میشود. البته این سندرم در کمتر از یک درصد بیماران مبتلا به زخم های پپتیک مشاهده می شود.

علائم و نشانه های زخم معده

احساس درد و سوزش در قسمت میانی شکم، (ما بین قفسه سینه و ناف) یکی از  شایع ترین علائم زخم معده  و اثنی عشرمی باشد. معمولا این درد در زخم معده زمانی که معده خالی باشد،ودر زخم اثنی عشر زمانی که معده خالی باشد تشدید می یابد و می تواند به مدت چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کند.

زخم معده

برخی دیگر علائم زخم معده عبارت است از:

-کاهش وزن و عدم تمایل به خوردن غذا به دلیل درد، حالت تهوع و استفراغ

– احساس نفخ

-احساس پر بودن و سیری

-ریفلاکس اسید و سوزش معده (ترش کردن)، که نوعی احساس سوزش است که در قفسه سینه احساس می شود و با خوردن و آشامیدن مواد غذایی و یا مصرف آنتی اسیدها بهبود می یابد

-آکم خونی که با علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی همراه می باشد

-تغییر رنگ مدفوع (سیاه قیری چسبنده)

استفراغ خونی و یا مشابه رسوب قهوه

در صورت مشاهده علائم گفته شده، حتما به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر شدت علائم خفیف باشد، در صورتی که اهمیتی به درمان داده نشود، شاهد تشدید علائم و پیشرفت زخم خواهیم بود. خونریزی زخم می تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

تشخیص زخم معده

جهت تشخیص، فوق تخصص گوارش ابتدا به بررسی سابقه پزشکی، علائم و داروهای مصرفی می پردازد.

جهت تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری، آزمایش خون، مدفوع یا تست تنفس تجویز می شود. در تست تنفس، بیمار بعد از نوشیدن مایع مخصوص، نفس خود را در داخل کیسه ای تخلیه می کند. در صورتی آلودگی با این باکتری، نمونه تنفس حاوی مقادیر بالایی کربن دی اکساید خواهد بود.

برخی دیگر تست های تشخیصی عبارتند از:

– بلع باریوم. در این تست، ابتدا مایع سفیدی به نام باریوم به بیمار داده می شود تا قسمت فوقانی مجاری گوارشی تحت پوشش قرار بگیرد و امکان مشاهده روده کوچک و معده توسط اشعه ایکس برای پزشک فراهم گردد.

آندوسکوپی. در این روش، پزشک با وارد کردن لوله ای نرم و ظریف از طریق دهان به معده و قسمت ابتدایی روده کوچک، به بررسی هر گونه زخم و یا بافت غیر طبیعی در این نواحی می پردازد.

-بیوپسی. جهت انجام بیوپسی، قسمتی از بافت معده جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ برداشته می شود.

برخی دیگر علل استفراغ خونی عبارتند از:

–  اختلالات خونی مانند کاهش سطح پلاکت ها در خون، لوسمی، هموفیلی

–  سرطان مری و یا سرطان معده

درمان زخم معده

درمان زخم معده با توجه به علت  آن متفاوت است. در بسیاری از موارد، زخم معده با داروهای تجویز شده از سوی پزشک  بهبود می یابد و در موارد نادر، نیاز به جراحی خواهد بود.

زخم معده

نکته ای که اهمیت دارد این است که سریعا باید نسبت به درمان زخم معده اقدام صورت گیرد. در صورتی که زخم با خونریزی فعال همراه باشد، بستری شدن در بیمارستان به منظور درمان با آندوسکوپی و یا تزریق وریدی دارو در نظر گرفته خواهد شد. در برخی موارد، نیاز به تزریق خون نیز می باشد.

• درمان غیر جراحی

در صورتی که عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، علت بروز زخم معده باشد، مصرف آنتی بیوتیک و داروهایی به نام مهار کننده پمپ پروتون برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این، درمان های دیگری نیز از سوی پزشک ممکن است  تجویز شوند، که عبارتند از:

-مسدود کننده های گیرنده H2 که تولید اسید معده را متوقف می کنند

-عدم مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی

آندوسکوپی برای پیگیری وضعیت درمان زخم

-پروبیوتیک ها (باکتری های مفیدی که به نابودی هلیکوباکتر پیلوری کمک می کنند)

-مکمل های بیسموت

علائم و نشانه های زخم معده با درمان مناسب ممکن است سریعا بهبود  یابند، اما با این حال، توصیه می شود مصرف داروها طبق تجویز پزشک ادامه یابد. به خصوص اگر عفونت با هلیکوباکتر عامل زخم معده باشددرمان تا ریشه کنی کامل عفونت باید ادامه یابد.

برخی عوارض جانبی احتمالی مصرف داروها عبارتند از:

-تهوع

-سرگیجه

-سردرد

-اسهال

-دردهای شکمی

که البته این عوارض موقتی هستند. در صورت شدید بودن یا ادامه دار شدن علائم گفته شده، حتما در خصوص تغییر داروی مصرفی با پزشک مشورت کنید.

• درمان جراحی

در موارد بسیار نادر، جراحی به منظور درمان زخم عارضه دار شده معده در نظر گرفته خواهد شد. از جمله:

– در صورت عود مکرر زخم و عدم پاسخ به درمان دارویی

– تداوم خونریزی زخم

– نفوذ زخم و سوراخ شدن دیواره معده

– ایجاد انسداد در خروجی معده( بیشتر به علت زخم اثنی عشر طول کشیده)

جراحی،  ممکن است شامل موارد زیر  باشد:

– برداشت کل زخم

– بند آوردن خونریزی از شریان خونریزی دهنده

– قطع  اعصابی از معده به منظور کاهش تولید اسید

رژیم غذایی سالم

در گذشته، بر این باور بودند که رژیم غذایی می تواند یکی از دلایل بروز زخم معده باشد، اما می دانیم که چنین چیزی درست نیست. این در حالی است که غذایی که می خوریم، منجر به بروز زخم معده و یا درمان آن نمی شود. اما رژیم غذایی سالم به سلامت دستگاه گوارش و سیستم بدنی ما کمک می کند.

به همین خاطر، داشتن رژیم غذایی سالم و محتوی میوه، سبزیجات و فیبر همواره توصیه می شود.

از آن جایی که بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده،ممکن است همزمتن دچار ریفلاکس نیز باشند، توصیه می شود از مصرف مواد غذایی تند و ادویه دار تا زمان بهبود زخم خودداری شود.

برخی از خدمات دکتر کلانی ، فوق تخصص گوارش  عبارتست از :

آندوسکوپی معده

کولونوسکوپی

سرطان روده بزرگ

راه های ارتباطی با دکتر

ایران – تهران – بلوار مرزداران – تقاطع اشرفی اصفهانی – جنب بانک تجارت – شماره 204 – واحد 9

چهارده − 9 =