بیماری کرون

بیماری کرون، منجر به بروز التهاب در دستگاه گوارش می شود. این بیماری می تواند هر قسمتی از این سیستم را درگیر ک ند، اما عمدتا در روده کوچک و کولون مشاهده می شود.
کرون و بیماری دیگری به نام کولیت ‌اولسراتیو، با عنوان بیماری التهابی روده در نظر گرفته می شوند.
درمان قطعی برای بیماری کرون وجود ندارد، اما می‌ توان علایم بیماری راکنترل کرد.

بیماری کرون

علائم و نشانه های بیماری کرون

افراد مبتلا به بیماری کرون می توانند ، با علائم شدیدی روبرو شوند که ممکن است چند هفته تا چند سال ادامه یابد اما دوره های تخفیف علایم و حتی بدون علامت هم ممکن است داشته باشند. علائم با توجه به محل بیماری و شدت آن ظاهر می شود. بیمار ممکن است متوجه بروز علائمی از قبیل:
اسهال مزمن، اغلب خونی و حاوی موکوس و‌ یا ترشح
کاهش وزن
تب
دردهای شکمی
احساس وجود توده و‌ یا پر بودن ناحیه شکم
خونریزی مقعدی
شود.

عوارض بیماری کرون

عوارض بیماری کولون به دو‌ دسته تقسیم می شود:
موضعی، که تنها روده ها درگیر می شوند.
سیستمیک، که تمام‌ بدن درگیر می شود.

عوارض موضعی این ‌بیماری شامل موارد زیر می باشد:

– آبسه، که ناشی از عفونت باکتریایی است. آبسه می‌تواند داخل شکم تشکیل شود. امکان تشکیل آبسه در نزدیکی مقعد نیز وجود دارد. ممکن است فرد متوجه علائمی از قبیل تورم، سفتی، درد و یا تب شود.
– اسهال: بیماری کرون عمدتا ایلئوم (بخش انتهایی روده) را درگیر می کند. این قسمت از بدن با جذب اسیدهای صفراوی، به جذب چربی نیز کمک می کند. در صورتی که بدن قادر به پردازش چربی نباشد، شاهد بروز اسهال نمک صفرا خواهیم بود.
فیشر: پارگی دردناک در پوشش ناحیه مقعد را فیشر (شقاق) می گویند که منجر به خونریزی حین دفع می شود.
فیستول: زخم های روده میتوانند دهانه نقب هایی شوند که که دو قسمت روده را به هم متصل می کنند. فیستول هم چنین می تواند به بافت هایی مانند مثانه، واژن و پوست نیز راه پیدا کند.
سوء جذب و سوء تغذیه: بیماری کرون، روده کوچک را درگیر می کند، قسمتی از بدن که مواد غذایی جذب می شوند. بعد از یک دوره طولانی مدت بیماری فعال، بدن ممکن است قادر به‌ جذب درست آن چه که خورده می شود، نباشد.
رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک: روده متشکل از باکتری هایی است که قادر به تجزیه غذا هستند. در صورتی که این روند بیش از حد انجام شود، منجر به بروز تولید گاز، نفخ، شکم درد و‌اسهال خواهد شد.
تنگ شدن مجرا: باریک و صخیم شدن قسمت هایی از روده می‌تواند ناشی از بروز التهاب ناشی از بیماری کرون باشد. که با توجه به میزان مسدود شدن روده، شدت علائم متفاوت خواهد بود. احتمال مشاهده علائمی از قبیل دل پیچه، دردهای شکمی و‌ نفخ وجود دارد.

عوارض سیستمیک

• آرتریت. التهاب مفصل که منجر به بروز درد، تورم و کاهش انعطاف پذیری می شود و یکی از شایع ترین عوارض می باشد. دونوع آرتریتی که با بیماری کرون ظاهر می شوند، عبارتند از:
– محیطی: این نوع آرتریت بیشتر مفاصل بزرگ از جمله آرنج، زانو‌، مچ دست، قوزک پا را درگیر می کند. نوع کمتر شایع ان ممکن است با درگیرس مفاصل انگشتان همراه شود
– محوری که مفاصل لگن و ستون فقرات را درگیر میکند و نوع شدید تر ان اسپوندیلیت انکیلوزان است که با خشکی و محدودیت شدید حرکت در فقرات پشتی و کمری همراه میشود و بعضا التهاب در چشم ها، ریه و دریچه قلب همراه با آن ممکن است دیده شود.
• مشکلات پوستی: که دومین عارضه شایع سیستمیک است. برخی مشکلات پوستی مرتبط با بیماری کرون عبارتند از:
– اریتما نودوسوم، که با تشکیل نودول های کوچک و قرمز رنگ بر روی ساق، قوزک پا و گاها بازوها همراه می‌ باشد.
– پیودرما، زخم های چرکی که در پی جراحات و ترومای پوستی و بر روی پاها و یا سایر نواحی بدن ایجاد می شوند.
– اسکین تگ، زایده های کوچکی پوستی که معمولا در افراد مبتلا به بیماری کرون دیده می شود، به خصوص در اطراف مقعد و یا هموروئید.
– زخم های دهان، یا همان آفت که ما بین لثه و لب پایین و یا کناره ها و زیر زبان تشکیل می شوند.
• تحلیل استخوانی: یکی از‌عوارض مصرف داروهایی مانند استروئیدها تحلیل رفتن استخوان ها و پوکی استخوان می باشد. این داروها مانع جذب کلسیم توسط بدن می شوند، (ماده ای که وجود آن برای استخوان سازی ضروری است. ) و به تولید سلول هایی که به تجزیه استخوان ها می شوند، کمک می کنند و باعث کاهش سلول هایی می شوند که در تشکیل استخوان نقش دارند. این داروها هم چنین باعث پایین آمدن سطح استروژن در بدن می شوند. استروژن به استخوان سازی کمک می‌کند.
پروتئین هایی که در بروز التهاب دخیل هستند، باعث تغییر در سرعت برداشت استخوان های قدیمی و ‌تولید سلول های ‌جدید می شوند.

کمبود ویتامین D. در صورتی که بدن به دلیل‌ ابتلا به بیماری کرون و آسیب روده کوچک و یا جراحی قسمتی از روده کوچک، قادر به جذب ویتامین D نباشد.
• مشکلات چشمی: به مرور زمان، التهاب ناشی از بیماری کرون و یا سایر عوارض، منجر به بروز مشکلات چشمی نیز خواهد شد. برخی از این قبیل مشکلات عبارتند از:
– اپی اسکلرتیس، التهاب‌ بافت همبندی زیر ملتحمه، (بافتی که داخل‌ پلک ها و بخش سفید چشم را پوشش می دهد،) یکی از شایع ترین عوارض بیماری کرون می باشد. این اختلال یکی از چشم ها و یا هر دو را درگیر می کند و با علائمی مانند درد، خارش، سوزش و قرمزی همراه می باشد. البته نکته ای که وجود دارد این است که مشکل بینایی ایجاد نمی کند.
– اسکلریتیس: این اختلال منجر به بروز دردهای دائمی می شود که با حرکات چشم نیز تشدید می یابد.
– یوئیت، التهاب دردناکی که یوه، لایه میانی چشم را درگیر می کند و می تواند باعث تاری دید، حساسیت به نور و قرمزی شود.
• مشکلات کلیوی: کلیه نیز می تواند تحت تاثیر بیماری کرون قرار بگیرد. کلیه ها که در نزدیکی روده ها قرار دارند، نقش مهمی را در پردازش مواد زائد ایفا می کنند. برخی مشکلات مرتبط عبارتند از:
– سنگ کلیه، که یکی از عوارض بیماری کرون می باشد که معمولا اسید اوریکی یا اگزالاتی هستند.
– هیدرونفروزیس، که به دلیل متورم شدن ایلئوم در پی بیماری کرون ایجاد می شود و فشاری را به میزنای، لوله حمل کننده ادرار از کلیه به مثانه، را وارد می کند. در صورت عدم تخلیه ادرار، کلیه متورم و بافت اسکار تشکیل خواهد شد.
– فیستول، علاوه بر تشکیل در روده ها، فیستول می تواند ما بین روده و سایر ارگان ها مانند مثانه و میزنای نیز تشکیل شود.
• مشکلات کبدی: هر آن چه که خورده و آشامیده می شود، در کبد پردازش خواهد شد. کبد می تواند در پی خود بیماری یا درمان بیماری کرون ملتهب شود. در چنین شرایطی بیمار متوجه علائمی از قبیل کاهش سطح انرژی و خستگی خواهد شد. برخی مشکلات مرتبط عبارتند از:
– بیماری کبد چرب، زمانی که بدن قادر به پردازش چربی نباشد، چربی در کبد انباشته خواهد شد.
– سنگ کیسه صفرا، زمانی که بیماری کرون ایلئوم را درگیر کند، این قسمت قادر به باز جذب نمکهای صفراوی( که به حل شدن سنگهای کلسترولی کمک می کند)، نخواهد بود.
– هپاتیت، التهاب مزمن کبد که ناشی از ابتلا به بیماری کرون می باشد.
– پانکراتیت، التهاب پانکراس می تواند ناشی از سنگ صفرا و یا مصرف دارو باشد که منجر به بروز درد، تهوع، استفراغ و تب می شود.

مشکلات فیزیکی

احتمال بروز بیماری کرون در هر سنی وجود دارد. زمانی که کودکی به این بیماری مبتلا شود، والدین ممکن است متوجه علائم زیر‌ شوند:
– مشکلات رشد: کودکان مبتلا به بیماری کرون احتمالا کوتاه تر و لاغرتر از سایر کودکان هستند. حتی ممکن است رشد آن ها قبل از ظاهر شدن علائم متوقف شود.
– تاخیر در بلوغ: ممکن است سن بلوغ در کودکان مبتلا به کرون به تاخیر افتد.

پنج × 3 =