استفراغ خونی

استفراغ خونی می تواند نشانه ای  از مشکل خاص و جدی باشد ومراجعه به مرکز پزشکی الزامی است.

رنگ و میزان خون در شرایط مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان مثال :

–  ممکن است حجم خون زیاد و به رنگ قرمز روشن باشد.

– ممکن است رگه هایی از خون به همراه مواد غذایی در استفراغ دیده شود.

– ممکن است استفراغ مانند رسوب قهوه باشد، این مورد بدین معناست که خون به مدت چند ساعت در داخل معده باقی مانده است.

شما می توانید نمونه ای از استفراغ خود را نگه داشته و به پزشک نشان دهید.

در مراجعه به پزشک

مگر در صورتی که حال بیمار کامل خوب باشد و علت برای پزشک واضح باشد، مانند بلعیدن خون مربوط به خون دماغ،  برای بررسی بیشتر و درمان در بیمارستان بستری خواهید شد. این بررسی ها می تواند شامل آزمایش خون و آندوسکوپی باشد.

آندوسکوپی از جمله تست هایی است که امکان بررسی قسمت های داخلی دستگاه گوارش را با استفاده از لوله ای نرم و انعطاف پذیر و دوربین متصل به آن فراهم می کند.

نکته ای که اهمیت دارد این است که باید مشخص شود که خون خارج شده  استفراغ( ازمنشا معده یا مری  یا اثنی عشر) است  یا  از راه ریه ها و مجاری هوایی خارج شده که خود نشانه ای است از یک مشکل کاملا متفاوت.

علل شایع استفراغ خونی

استفراغ خونی می تواند ناشی از خونریزی در مری، معده و یا قسمت ابتدایی روده کوچک (دئودنوم) باشد.

در بخش زیر، به بررسی علل مشاهده خون در استفراغ می پردازیم. با این حال توصیه می شود از درمان خودسرانه خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

• زخم معده و گاستریت

علت مشاهده استفراغ خونی و احساس سوزش و درد در شکم، می تواند ناشی از زخم معده و یا التهاب شدید مخاط معده (گاستریت) باشد. خونریزی زمانی اتفاق می افتد که زخم و یا التهاب، به شریان ها آسیب وارد می کند.

• واریس مری

سیاهرگ های بزرگ شده و متسع در قسمت پایینی دیواره مری ( نزدیک معده)هستند، که با خونریزی همراه اند و معمولا منجر به بروز درد نخواهند شد. این اختلال عمدتا به دلیل بیماری مزمن کبدی( سیروز ناشی از هپاتیتهای ویروسی،کبد چرب غیر الکلی، کبد چرب الکلی و….) ایجاد می شود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که واریس مری علت خونی شدن استفراغ است،بستری و اقدامات فوری دربیمارستان باید انجام شود.

• بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال

در این بیماری، اسید از داخل معده به مری برمی گردد. در صورتی که ریفلاکس گاستروازوفاژیال شدید باشد، می تواند باعث خونریزی در مخاط مری شود.

• پارگی محل اتصال مری و معده

استفراغ های مکرر و طول شیده وشدید  می تواند باعث پارگی مخاط مری و خونریزی شود.

• قورت دادن خون

این احتمال وجود دارد که در مواقعی مانند خون دماغ شدن، فرد خون را قورت بدهد.

شرایط بالا می توانند منجر به وجود خون در مدفوع نیز شوند که معمولا مدفوع سیاه قیری و چسبنده ( ملنا) ایجاد میکند.

برخی دیگر علل استفراغ خونی عبارتند از:

–  اختلالات خونی مانند کاهش سطح پلاکت ها در خون، لوسمی، هموفیلی

–  سرطان مری و یا سرطان معده

برخی از خدمات دکتر کلانی ، فوق تخصص گوارش  عبارتست از :

آندوسکوپی معده

کولونوسکوپی

سرطان روده بزرگ

راه های ارتباطی با دکتر

ایران – تهران – بلوار مرزداران – تقاطع اشرفی اصفهانی – جنب بانک تجارت – شماره 204 – واحد 9