آپاندیسیت

التهاب آپاندیس را آپاندیسیت می گویند. آپاندیس، ضمیمه لوله مانند متصل در ابتدای روده بزرگ به طول تقریبی سه و نیم اینچ است.

نتایجبعضی مطالعات احتمال اینکه آپاندیس در ایمنی روده نقش داشته باشد را مطرح کرده اند، اما این مورد تایید قطعی نشده است. آن چه که می دانیم این است که: می توانیم بدون آپاندیس زندگی کنیم، بی آن که عواقبی را به همراه داشته باشد.

آپاندیسیت، اورژانس پزشکی که تقریبا در همه موارد باید جراحی شود . در صورتی که نسبت به درمان آن اقدامی صورت نگیرد، می ترکد و مواد عفونی به داخل حفره شکمی سرازیر خواهند شد. که منجر به بروز پریتونیت (التهاب صفاق) می شود، التهاب جدی حفره شکمی که می تواند باعث مرگ بیمار شود، مگر در صورتی که درمان سریع با آنتی بیوتیک های قوی آغاز شود.

گاهی آبسه چرکی (عفونت جدا شده از سایر قسمت های بدن) خارج از آپاندیس تشکیل می شود. سپس، بافت اسکار، آپاندیس را از شکم جدا کرده و مانع پخش عفونت خواهد شد. آبسه عفونی می‌تواند سوراخ شود، بترکد و منجر به پریتونیت شود. به همین خاطر، تقریبا در تمامی موارد، جراحی راه درمان آپاندیسیت می باشد.

در طول دوره زندگی انسانها تقریبا از هر بیست نفر، یک نفر به آپاندیسیت مبتلا می شوند.  اگر چه احتمال بروز این بیماری در هر سنی وجود دارد، اما به ندرت در کودکان زیر دو سال دیده می شود و بیشتر در افراد ما بین ده تا سی سال شایع می باشد.

آپاندیسیت

علت بروز آپاندیسیت

آپاندیسیت زمانی اتفاق می افتد که مجرای آپاندیس توسط مدفوع، جسم خارجی یا سرطان مسدود می شود. انسداد می‌ تواند ناشی از عفونت باشد، چرا که آپاندیس در واکنش به عفونت در بدن ملتهب می شود.

علائم و نشانه های آپاندیسیت

علائم معمول آپاندیسیت عبارتند از:

-احساس درد مبهم اطراف ناف و یا بالای شکم، که بتدریج  شدید تر ومشخص تر   در موضع پایین و سمت راست شکم احساس می شود. این مورد معمولا اولین علامتی است که ظاهر می شود.

• کاهش اشتها ،تهوع  معمولا همزمان و استفراغ معمولابعد از شروع درد شکمی
  • تورم شکم
  • ناتوانی در دفع باد شکم

برخی دیگر علائم عبارتند از:

• درد مبهم و شدید در هر قسمت از بالا و پایین شکم، پشت و یا رکتوم
  • ادرار همراه با درد
  • مشکل در دفع ادرار
  • استفراغ که باعث تشدید شکم درد می شود
  • دل پیچه های شدید
  • اسهال به همراه نفخ

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، سریعا باید به پزشک مراجعه شود، چرا که تشخیص و درمان زودرس آپاندیسیت بسیار مهم است. در صورت بروز مجموعه ای از علایم فوق از خوردن و آشامیدن بپرهیزید و سریعا به پزشک مراجعه کنید .مصرف  داروهای مسکن، آنتی اسیدها ممکن است با ایجاد تاخیر در مراجعه پزشکی زمینه ساز بروز عوارض بیشتر شود .

تشخیص آپاندیسیت

آپاندیسیت میتواند برای پزشک گول زننده باشد.علائم و نشانه های آپاندیسیت معمولا مبهم هستند ودر مواردی بسیار مشابه اختلالاتی مانند مشکلات صفرا، عفونت مجاری ادراری و مثانه، بیماری کرون، گاستریت، عفونت روده و مشکلات مربوط به تخمدان ها می باشند.

روش هایی که به تشخیخیص آپاندیسیت کمک می کنند، عبارتند از:

•  معاینات شکمی دقیق ومکرر
  • آزمایش ادرار به منظور افتراق عفونت احتمال مجاری ادراری
  • معاینه رکتوم
  • آزمایش خون، جهت اطمینان از این مورد که بدن در حال مبارزه با عفونت می باشد.
  • سی تی اسکن و اولتراسوند

درمان آپاندیسیت

جراحی به منظور برداشتن آپاندیس(آپاندکتومی) درمان استاندارد تقریبا در تمامی موارد آپاندیسیت است .در کل، در صورتی که آپاندیسیت تشخیص داده شود، پزشک باید هنگام جراحی تمامی جوانب را در نظر بگیرد ودر اسرع وقت جراحی انجام شود تا از پاره شدن آپاندیس پیشگیری شود.
اگر آپاندیس با تشکیل آبسه همراه باشد، درمان دو مرحله ای ممکن است مورد نیاز باشد، تخلیه آبسه از چرک و مایع همراه با درمان انتی بیوتیک ودر مرحله بعدی درآوردن آپاندیس. با این حال در این بیماران (که به آبسه منجر شده اند)،شواهدی وجود داشته که درمان آپاندیسیت با مصرف آنتی بیوتیک در موارد خاص ندرتا می تواند مانع از انجام جراحی شود.

آپاندکتومی

آنتی بیوتیک هایی که پیش از جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شوند، به درمان پریتونیت احتمالی کمک می کنند. این جراحی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود و آپاندیس از طریق ایجاد برشی به طول 4 اینچ یا با روش لاپاراسکوپی برداشته می شود. در صورت ابتلا به پریتونیت، شکم شست و شو داده می شود و چرک تخلیه خواهد شد.
بعد از گذشت 12 ساعت از جراحی، معمولا بیمار می تواند از جای خود بلند شود و راه برود.
بیمار بعد از گذشت دو تا سه هفته قادر به انجام کارها و فعالیت های معمول روزانه خود خواهد بود.
در صورتی که جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام شود، برش ها کوچک تر و دوره نقاهت نیز کوتاه تر خواهد بود.

بعد از جراحی، در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

•  استفراغ مکرر و کنترل نشده
  • تشدید درد در ناحیه شکم
  • احساس سرگیجه و ضعف
  • مشاهده خون در استفراغ و یا ادرار
  • تشدید درد و قرمزی در ناحیه بخیه ها
  • چرک در ناحیه زخم

آیا راهی برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود دارد؟

راهی برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود ندارد. با این حال، ممکن است افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات دارند، کمتردچار آپاندیسیت شوند.

برخی از خدمات دکتر کلانی ، فوق تخصص گوارش  عبارتست از :

آندوسکوپی معده

کولونوسکوپی

سرطان روده بزرگ

راه های ارتباطی با دکتر

ایران – تهران – بلوار مرزداران – تقاطع اشرفی اصفهانی – جنب بانک تجارت – شماره 204 – واحد 9